Self-Reflection | Always be Grateful

Assalamualaikum..
Hai..

Mira nak share something yang berlaku pada Mira sepanjang harini dan peristiwa yang berlaku tu makes me had a self-reflect for a while. But before that, apa yang Mira nak tulis ni sekadar untuk bagitahu sesuatu yang Mira dapat ataupun belajar dari apa yang berlaku pada diri Mira je tau. Takde kaitan dengan dengan mana-mana pihak. Hehe.

Sources : Unsplash


Well.. today, Mira just had a normal routine day. Cumanya tadi masa tengah buat searching kat Encik Google Mira terjumpa satu laman web yang ada banyak pilihan untuk template blog. Seketul Mira ni pun macam 'wahh banyaknya template blog yang lawa-lawa', 'ni kalau tukar template blog sendiri pun okay jugak'. Hrmmm.. Dan sejujurnya Mira ni seorang yang insecure bila tengok blog yang lawa-lawa. Haha. Don't get me wrong okay. Mira bukannya dengki dengan orang yang mempunyai blog yang lawa cumanya Mira sejenis suka comparekan dengan blog sendiri. Dari dulu pun, masa blog first dulu pun Mira rasa macam tu jugak. Susah nak hilangkan perasaan tu. Aihh. Tapi disebabkan that bad feeling jugaklah, Mira came up up dengan self-reflection harini. Kalau nak tahu baca sampai habis. Kikiki.



So nak dijadikan cerita, Mira download lah template yang berkenan di hati. Lepastu try pasangkan kat blog sendiri. Adjust coding apa semua. Ambik masa yang lama jugak lah. Tapi Mira tak puas hati dengan template tu. Rasa macam lain, rasa macam.. different dengan template Mira yang asal, boleh dikatakan tak sesuai dengan taste Mira. And then, Mira cuba pulak download template yang lain. Banyak jugak yang Mira download. Banyak pilihan kan. Macam yang first tu jugak Mira try masukkan ke dalam blog Mira tapi tak ada satu pun yang Mira suka. 

Tak tahu nak ketawa ke nak nangis. Mira spend time almost whole day creating new template for my blog. And guess what? It end up dengan guna balik template blog Mira yang asal. Hahaha. Nasib baik Mira back up dulu original template tu tau. Dengan harapan boleh lagi untuk diguna masa akan datang. Tak sempat nak tunggu masa akan datang pun, dah guna balik. Apo lah Mira ni. Kalau ada yang tengah blogwalking di blog Mira dari pagi ke petang tadi tu Mira minta maaf sangat tau. Memang blog siang tadi under construction sebab Mira banyak buat adjustment kat blog. A little messed up jugak blog tadi sampaikan the owner ni pun pening tengok blog sendiri. 

Hrmm.. Everybody have different taste and creativity. Right? Mungkin template tu sesuai dengan orang lain tapi bila Mira try kat blog sendiri Mira rasa tak sesuai.  Dan dari situlah, Mira dapat satu self-reflection yang Mira nak share dengan korang yang baca entry kalini.

...

Apa yang berlaku pada Mira harini Mira cuba untuk relate kan dengan daily life. Grateful, satisfaction, blessing. Tiga perkara tu sangat simple, tapi tak semua orang ada tiga perkara tu dalam diri sendiri. Sebagai contoh, apabila kita tengok ada orang yang diberi nikmat lebih daripada kita. Mesti ada yang terdetik dalam hati 'bestnya kalau jadi macam dia', 'kenapa dia cantik sangat, aku tak cantik pun' or some other words yang membuatkan kita compare diri kita dengan orang lain. Akhirnya diri kita sendiri akan rasa down and had no motivation.

When actually, semua yang berlaku dalam hidup ni telah pun ditakdirkan. Rupa paras, jodoh, ajal dan rezeki semuanya telah ditentukan oleh Allah SWT. Apa yang kita boleh buat adalah sentiasa bersyukur dengan apa yang ada and stop comparing ourselves with other people. Count your blessing more than you count your problems. InshaALLAH kita akan bahagia 😊 

Mira ada baca satu ayat ni. Mira tak ingat correct sentence macam mana. "Grateful people always focus on what they have while ungrateful people will focus on what they missed". Lebih kurang macam tu ayat dia. Meaning sama jugak yang Mira tulis kat atas tu. Lain orang lain perjalanan hidupnya. So intipatinya, bersyukurlah dengan apa yang ada, berhenti bandingkan kehidupan sendiri dengan orang lain. Peringatan untuk diri sendiri jugak sebenarnya. 

...

My Self-reflection ni boleh relate dengan apa yang jadi pada Mira harini sebab.. Mira rasa apa yang Mira buat siang tadi tu sia-sia je 😂 Macam membazir masa pun ada sebab duk menghadap template blog lama-lama tapi last-last blog berbalik pada asal. Apa yang dapat harini hanyalah sakit belakang semata-mata. Huhu. Well.. At least Mira learn a lesson here. Always satisfied with your own old template. Hahaha. 

P/S : Lesson tu hanya valid untuk Mira seorang sahaja ye 😉 Bukan untuk korang sebab masing-masing ada kreativiti masing-masing untuk hias blog.

Out for now. Peace

7 comments:

  1. i pernah jadi mcm ni..dah created,susun elok. then tiba2 tak boleh nak safe while atie dah removed my old templete.. since then tak mau dah buat .. keep it simplt ja senang :(

    hmm related to real life eh.. manusia ni susah..sbb dia tak pernah nak bersyukur :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau taknak hilang old template boleh back up dulu sblm masukkan template yg lain. Syg kalau tak back up sbb tak tahu template yg baru sesuai ke tak.

      Betul.. Manusia kurang beryukur. Lebih tngk kelebihan org lain sdgkn masing2 ada kelebihan dan kekurangan. Hehehe..

      Delete
  2. faham tu mira ! I kan this year baru start nak active blog balik then within a month 3-4 kali tukar template . Mesti ada tk puas hati haha .

    In life pun sama , so i tried to be extra +ve and count my blessings . Different ppl have their own pace of life kan . I try tak guna sgt social media especially instagram . I wanna live in my private life without compare my life with others hehe . Kalau tak dulu smua bnda nak post

    ReplyDelete
  3. omg , we're same. sy newbie blogger, bari sebulan lebih berblogging tpi dah dekat 5 kali tukar template :D hahaha . sokay, perfections tu kadang2 bagus juga untuk satisfy diri kita sndiri kalau benda tu buat kita happy, kan kan hihihi

    ReplyDelete
  4. In my own opinion, I don't think it's a waste of time. if you look at it on a positive side, you actually learn something and boleh asah your skills in editing the blog template. practice makes perfect right. so, take it as a practice. at least next time, you'll be better at it. kannn

    I feel you. smile, okay.

    smbil2 tu nak jmput skli ni. feel free utk join and meriahkan my giveaway here
    https://www.raydahalhabsyi.com/2020/08/preloved-giveway-by-raydah.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agreed. Sbb Mira sendiri pun tak pandai sngt pun edit blog template. Mybe masa akan dtg skills tu makin improve kan. hehe

      Delete
  5. hahaha apa yang jadi dekat Mira dah jadi dekat diri sendiri dah. Tapi okay je kalau kita nak explore something new. Try and error pun penting dalam hidup so kita lebih kenal dan faham diri kita.

    ReplyDelete